Hantering av dina personuppgifter
Fungerande Flytt hanterar personuppgifter som en del av sin verksamhet. Den här informationen förklarar på vilket sätt vi, i egenskap av personuppgiftsansvarig, samlar in, använder, delar och på annat sätt behandlar personuppgifter om våra kunder, kontaktpersoner hos kunder, arbetssökande samt kontaktpersoner hos våra leverantörer och samarbetspartners. Personuppgifter inkluderar all information som direkt eller indirekt kan kopplas till en levande individ, exempelvis namn, telefonnummer och e-postadress.
Vi samlar in personuppgifter via telefon, e-post och vår webbplats samt i samband med bokningar och tjänsteutföranden. Personuppgifter behandlas även vid ansökningar om RUT-avdrag, administration av tjänster och vid reklamationer. Dessutom används uppgifter för fakturering, redovisning, rekrytering och administration av samarbeten med leverantörer och affärspartners. Förutom detta kan uppgifter användas för att förbättra vår verksamhet, analysera marknaden, genomföra kundundersökningar samt hantera statistik och riskbedömningar.
Behandling av personuppgifter sker för att uppfylla avtal, rättsliga skyldigheter och verksamhetsmål, samt för att säkerställa en smidig administration. När det gäller utveckling och analys av vår verksamhet grundas behandlingen på vårt berättigade intresse att förbättra våra tjänster och ha en effektiv kommunikation med kunder, leverantörer och samarbetspartners.
Fungerande Flytt behandlar följande personuppgifter:
- För kunder och närstående personer kopplade till en bokad tjänst: namn, personnummer, kontaktuppgifter (adress, e-post, telefonnummer), bank- och faktureringsinformation (kontonummer, fakturaunderlag, betalningshistorik, påminnelser m.m.), samt information insamlad vid bokning, tjänsteutförande, RUT-avdrag eller reklamation.
- För arbetssökande: namn, personnummer, kontaktuppgifter (adress, e-post, telefonnummer), information om den sökta tjänsten, uppgifter i ansökningshandlingar såsom CV och personligt brev samt referenser.
- För leverantörer och samarbetspartners: namn, yrkestitel, arbetsgivare och kontaktuppgifter (adress, e-post och telefonnummer).
Personuppgifter kan komma att delas mellan våra olika varumärken inom ramen för moderbolaget samt med leverantörer och samarbetspartners, exempelvis revisorer eller företag som genomför kundundersökningar. I vissa fall kan vi också vara skyldiga att lämna ut uppgifter till myndigheter såsom Skatteverket.
Vi lagrar personuppgifter endast så länge det är nödvändigt. När uppgifterna inte längre behövs raderas de, exempelvis efter att ett avtal avslutats och samtliga mellanhavanden reglerats. I vissa fall kan vi dock behöva behålla uppgifter längre, exempelvis för statistik, reklamationer eller bokföringsändamål.
Du har rätt att begära ett registerutdrag för att se vilka personuppgifter vi behandlar om dig, varifrån de kommer, varför de hanteras och till vilka de överförs. Du kan även begära att felaktiga uppgifter rättas, blockeras eller raderas samt motsätta dig att de används för marknadsföring.
För frågor om vår personuppgiftsbehandling är du välkommen att kontakta oss via e-post, telefon eller på vår postadress.